יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

מבט על ישובים בגליל התחתון מתקופת המרד הגדול וביצורי יוסף בן מתתיהו


סיור בערי הגליל התחתון בהסתכלות על תקופת המרד הגדול.

יודפת
מיקום : יודפת, או יוטבת, העתיקה ממוקמת בלב רכס הרי יוטבת שבמרכז הגליל התחתון, דרומית מזרחית למושב יודפת המודרני, 22 ק"מ דרום מערבית לעכו ו-9 ק"מ צפונית לציפורי.
טופוגרפיה : תל יודפת,הוא תל מעגלי שנמצא בגובה 419  מ' מעל פני הים,ברכס הרי יוטבה בלב הגליל התחתון.צפונית לתל היישוב המודרני יודפת בגובה 478 מ' מעל פני הים,כשבין שני האתרים אוכף בסביבות 400 מ' מעל פני הים.מהתל נמשכת שלוחה לכיוון דרום עד גובה של סביבות 370 מ' מעל פני הים.המורדות המערביים,הדרומיים והמזרחיים תלולים.נחל יודפת זורם ממערב ומדרום לתל,וממשיך לבקעת בית נטופה.
אירועי הקרב האחרון : יודפת נזכרת בפעם הראשונה אצל יוסף בן-מתיתיהו,בקרב הראשון בגליל בין הצבא הרומי למגנים שבפיקודו בקיץ של 67 לסה"נ. הוא נפל בשבי(?)  הרומאים ביודפת והפך להיות סופר בחצר הקיסר ברומא.
על פי תיאורו,ארבע לגיונות (כ60,000 איש) הקיפו את העיר מכל העברים ושמו מצור שנמשך 47 יום.הרומים הציבו 120 מכונות מלחמה שירו חיצים ואבנים,ושפכו סוללת עפר בצד הצפוני בשביל שיוכלו להביא את מכונות פריצת החומות שלהם.
כשהצליחו לפרוץ את החומה נמשכה הלחימה בעיר מספר ימים עד לכניעתה.לפי יוסף בן-מתיתיהו המגנים נטבחו על ידי הרומאים וכן בוצעו מעשי התאבדות רבים של המגנים.לאחר הכיבוש נחרבה העיר ונהרסה.
תולדות המחקר ומימצאים : הארכיאולוג הגרמני שולץ זיהה את האתר ב1849 לפי הגיאוגרפיה של המקום שתאמה את תיאורי יוסף בן-מתיתיהו.האתר נחפר לראשונה ע"י מוטי אביעם החל משנת 1992 במהלך 5 עונות חפירה ובחפירה זו זוהו תיאורי יוסף בן-מתיתיהו,חלקי החומה מסביב,עדויות לקרב שהתחולל(אבני בליסטראות וחיצים)ועשרות עצמות אדם שנאספו ונקברו בבתים ובבורות המים[1].
בשלוחה שכנה העיר,ועדיין לראות שרידי חומות וקירות בתים. ישנם רחובות מעבר בין החומות השונות.בצד המזרחי של השלוחה נחפר רובע מגורים שכולל בורות מים ומספר מקוואות.
שרידי חומה נראים במורד הצפוני המתון ובשאר המורדות. בראש התל ישנם בורות מים רבים, טבעיים וחצובים שחלקם מטויחים.בחלק מהבורות ישנן מדרגות חצובות לירידה פנימה.
בכיפת התל יש בור פעמון,אליו ניתן לרדת במדרגות מסביב לתוך בור מטויח (סגנון בורות הלניסטי). ישנו גם בור פעמון רגיל,שמתחיל עם כמה מדרגות והופך לבור מים.רובע המגורים שנחפר כלל גם בית בד לייצור שמן זית.
 חרסים שנמצאו כללו קרמיקה הלניסטית(קנקנים פניקיים),קרמיקה גלילית גסה והרבה קרמיקה רומית קדומה.נמצאה מעט קרמיקה רומית מאוחרת,וחרסים מזוגגים של ימי הביניים. נחפרו ביודפת 3 כבשני קרמיקה דבר שמעיד על היותה מרכז ייצור קרמיקה(טיפוס קנקנים שיוצר ביודפת).
השתמרות השם :   ביודפת יש השתמרות השם. יישוב חדש נבנה על הגבעה מצפון לתל כנראה בתקופה הביזנטית . התושבים לא רצו להתעסק במרידות ומלחמות והתיישבו על גבעה מתונה עם דרכי גישה נוחות.כמו כן העצמות הרבות שנקברו בבתים ובורות מטמאים את המקום. ערימות האבנים בשלוחה הדרומית של התל הן תוצאה של סיכול וחשיפת האדמה בשביל שימוש חקלאי.

חירבת צלמון
מיקום : צפונית לכפר סלמה.
טופוגרפיה : תל בגובה 162 מ' מעל פני הים. מצפון שלוחה יחסית מתונה לכיוון הכפר המודרני סלמה. ממערב הוואדי התלול של נחל כמון שפונה מזרחה ועובר מדרום לתל. נחל צלמון עובר מצפון וממזרח לתל ומתאחד עם נחל כמון וממשיך דרום-מזרח לכיוון הכנרת.
האתר מבודד ומצוקי והגישה היחידה הנוחה היא מצפון.אך יש פסגות של הרי מזרח הגליל התחתון שנישאים מעל התל מכל עבריו.
השתמרת שם :  יש השתמרות שם טובה,חירבת סלמה והכפר צלמון.
תולדות המחקר ומימצאים : האתר נראה מבוצר בחומה ובראש התל ניתן לראות ערימות אבנים מסודרות של מבנים וחומות אבנים.האתר לא נחפר אלא רק נסקר.נמצאו מעט חרסים מתקופת הברונזה,מהתקופה ההלניסטית ומהתקופה הרומית.נמצאו יותר חרסים מהתקופה הביזנטית והרבה חרסים מזוגגים מתקופת ימי הביניים עד לימינו. השרידים בראש התל הם מתקופת ימי הביניים ומהתקופה המאוחרת(מעיד על כך אחוז החרסים הגבוה מתקופות אלו).

עכברה
מיקום :  יישוב עתיק בתוך נחל עכברה.בסביבות 360 מ' מעל פני הים,בקרבת מעין,מדרום לכביש צפת-אליפלט.
טופוגרפיה :  בסביבות 360 מ' מעל פני הים, נחל עכברה זורם מצפון לדרום,נפגש עם נחל עמוד וממשיך איתו עד לכנרת.ממערב על הרכס של הנחל היישוב המודרני עכברה,בסביבות 420 מ' מעל פני הים.
היסטורית המקום : יוסף בן-מתיתיהו מזכיר את השם סלע עכברה והכוונה הייתה לכך שהוא ביצר את המצוקים שממזרח לנחל עכברה,מצוקים תלולים שמגיעים לגובה של מעל 400 מ' מעל פני הים. זהו מצוק ישר ושטוח וישנן מערות במצוק ששימשו למחסה.
יוסף בן-מתיתיהו ביצר שורה של מצוקים מסביב לכנרת,את הארבל,הר ניתאי וסלע עכברה.בארבל ובעכברה ישנן מערות אותן ניתן לבצר על ידי חומות וקירות. הר ניתאי הוא בעל חרטום משולש וצדו שפונה לרכס בוצר על ידי חומה.הארבל ועכברה לא מוזכרים כמקומות שהתרחשו בהם קרבות.
תולדות המחקר : בחפירה נתגלה בית-כנסת עתיק ופריטים שלו נמצאו ברחבי הכפר המודרני.נתגלתה כתובת לא שלמה שכנראה נושאת את שם היישוב.



[1] להרחבה מ' אביעם, 'יודפת- חשיפתה של עיר יהודית בגליל מימי הבית השני והמרד הגדול',קתדרה (118) (תש"ס) 92-101

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה