יום שבת, 19 בנובמבר 2011

מסעות המלחמה האסאיתיים של תחותמס ה-3 – המסע הראשון: קרב מגידו- תרגום אנאל המסע ומקצת הערות

בשבוע שעבר ביקרנו בתל מגידו,  אני מצרף את אנאל המסע של תחותמס השלישי למגידו ומס]ר הערות על האנאל...
והערה חשובה - לא אני תרגמתי את האנאל ולצערי אני לא זוכר מי עשה את זה גשאזכר אציין את שמו. אני מבקש מראש את סליחתו

מסעות המלחמה האסאיתיים של תחותמס ה-3 – המסע הראשון: קרב מגידו.
...      

·         בשנה 22, החודש הרביעי של העונה השנייה, יום 25. הוד מלכותו חלף על פני מבצר "סיל"(קנטרה), במסע הניצחון הראשון שהוד מלכותו ערך בכדי להרחיב את גבולותיה של מצרים, באומץ לב, בניצחון, בכוח ובהצדקה.

·         כעת זה היה ארוך בשנים....לבזוז כאשר כל אדם שילם מס מראש....אבל  הדבר קרה בזמנם של   (מלכים) אחרים כשחיל המצב שהיה שם היה בעיר שארוח'אן, כאשר [לא ברור] עד לקצוות האחרים  של הארץ התמרדו כנגד הוד מלכותו.

·         שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 4, יום החגיגה להכתרתו של המלך – רחוק כמרחק העיר של "זה אשר השליט כבש",ששמה הסורי הוא עזה.

·         שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 5 – יציאה מהארמון הזה, באומץ לב, בניצחון, בכוח, ובהצדקה,  במטרה לגבור על האוייב האומלל הזה ולהרחיב את גבולותיה של מצרים לפי פקודתו של אביו אמון-רה, האמיץ והמנצח, שהוא צריך לתפוס.

·         שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 16 -  במרחק מהעיירה "יחם". הוד מלכותו הורה על מפגש עם צבאו המנצח, ואמר את המובא לעיל: "האוייב האומלל הזה של קדש הגיע ונכנס אל תוך מגידו. הוא שם ברגע זה. הוא כינס אליו את הנסיכים של כל ארץ זרה אשר הייתה נאמנה למצרים, כמו אילו אשר היו רחוקות כמו נאהארין ו-מיתני, אלה של ח'ורו, אלה של קודה, הסוסים שלהם, הצבאות שלהם, והאנשים שלהם, כאשר הוא אומר – כך זה מדווח – אני אחכה כאן במגידו בכדי להילחם כנגד הוד מלכותו. האם תאמרו לי את שנמצא בליבכם?" הם אמרו בנוכחותו של הוד מלכותו: "איך זה ללכת בדרך הזו אשר הופכת לכזו צרה? ישנו דיווח שהאוייב נמצא שם מחכה בצד, כאשר הוא גודל מספרית.  האם הסוסים לא יצעדו סוס אחר סוס והצבא והעם באופן דומה? האם חיל החלוץ שלנו יילחם בזמן שהמשמר האחורי  יחכה כאן בערונה, בחוסר יכולת להילחם? כעת ישנן שתי דרכים אחרות כאן. האחת – ראה, היא ממזרח  לנו ויוצאת בתענך. השנייה – ראה,  היא בצידו הצפוני של דג'פטי (צפת), ואנו נצא בצפונה של מגידו. תן לאדוננו המנצח להמשיך באחת מהן (הדרכים) אשר תספק את ליבו, (אבל) אל תאלץ אותנו ללכת בדרך הקשה!" לאחר מכן, הועברו הודעות לגבי האוייב האומלל הזה, ונמשכו הדיונים על הבעייה הזו שעליה דובר קודם לכן. זו אשר נאמרה במלכות ההיכל – חיים, שיגשוג, בריאות! – " אני נשבע, כאהבתו של רה אליי, כהעדפתו של אבי אמון אליי, כנחירי אשר מתרעננים בחיים וסיפוק, מלכותי תמשיך על דרך ערונה! תנו לזה מכם אשר רוצה ללכת בדרכים האילו אשר אתם מדברים עליהן, ותנו לזה שרוצה לבוא בעקבות מלכותי! 'ראה', הם יאמרו, האוייבים הללו אשר רה מתעב, 'האם הוד מלכותו יצא לדרך אחרת משום שהחל לפחד מאיתנו?' – כך הם יאמרו".הם אמרו בנוכחותו של הוד מלכותו: "מי ייתן ואביך אמון, אדון הכתרים של שתי הארצות, משמש כנשיא על קרנק, יפעל לפי רצונך! ראה, אנו הולכים אחר מלכותך לאן שהוד מלכותו הולך, כי משרת יהיה אחר אדונו". ואז הוד מלכותו הציג את הנחייתו בפני הצבא כולו: "אתם תעמדו בקצב פסיעותיו של אדונכם המנצח על הדרך אשר הולכת ומצרה. ראו, הוד מלכותו נשבע שבועה אשר לפיה: 'אני לא אתן לצבא המנצח שלי להתקדם קדימה לפני מלכותי במקום הזה!'" כעת הוד מלכותו החליט בליבו שהוא עצמו צריך ללכת בראש צבאו. כל איש נעשה מודע לסידרו בהתקדמות, סוס אחר סוס, כאשר הוד מלכותו עמד בראש צבאו.

·         שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 19 – התעוררות בחיים באוהל החיים, שיגשוג ובריאות בעיר ערונה. מתקדמים צפונה לאורך ממלכתי, נושאים את אבי אמון-רה, אדון הכתרים של שתי הארצות, שיפתח את הדרכים לפניי, בזמן ש[לא ברור] ייסד את ליבו של צבאי המנצח ואבי אמון חיזק את ידה של ממלכתי. אז הוד מלכותו יצא קדימה בראש צבאו, שהיה ערוך בשורות רבות. הוא לא פגש אפילו אוייב בודד. אגפם הדרומי היה בתענך, בזמן שהאגף הצפוני היה בצידו הצפוני של עמק קינה. הוד מלכותו כינס אותם באומרו: "...הם נפלו! בזמן שאוייב אומלל זה.....מי ייתן ותשבחו אותו; מי ייתן ותהללו את עוצמתו של הוד מעלתו, מפני שזרועו אדירה יותר משל כל מלך אחר. הדבר אכן שמר על חלקו האחורי של צבא הוד מלכותו בערונה!" כעת, בזמן שחלקו האחורי של צבא הוד מלכותו המנצח היה עדיין בעיר ערונה, חיל החלוץ התגלה בעמק קינה ומילא אותו.

אז הם אמרו להוד מלכותו – חיים, שיגשוג, בריאות! – "ראו, הוד מלכותו הגיע עם צבאו המנצח ומילא את העמק. תנו לאדוננו המנצח להאזין לנו כרגע ותנו לאדוננו להמתין לנו באגפו האחורי של צבאו ואנשיו. כאשר אגפו האחורי של הצבא יתקדם לעברנו אל תוך הפיתחה, אז נילחם נגד זרים אילו, אז לא נטריד את ליבנו לגבי אגפו האחורי של צבאינו".

עצירה נעשתה על-ידי הוד מלכותו בצד, יושב שם וממתין לאגפו האחורי של צבאו המנצח. כעת המובילים סיימו את דרכם על דרך זו כאשר הצל פנה . הוד מלכותו הגיע אל דרום מגידו לגדה של נחל קינה, כאשר השעה השביעית הייתה במסלולה ביום.

שם הוקם מחנה  לכבוד הוד מלכותו והנחייה ניתנה לכל הצבא במילים האילו: " התכוננו! הכינו את נשקיכם מפני שפרעה ייכנס לקרב עם האוייב האומלל הזה בבוקר מפני שאחד(=פרעה) הוא....!".

נחים בתוך גידורם של החיים, שיגשוג ובריאות. דואגים לפקידים. מנפיקים מנות לפמלייה. מציבים את זקיפי הצבא. אומרים להם: "היו איתנים, היו איתנים! עימדו על המשמר, עימדו על המשמר!" מתעוררים בחיים באוהלם של חיים, שיגשוג ובריאות. הם באו לומר להוד מלכותו: "המדבר בסדר וחילות המצב של הדרום והצפון גם!"
·         שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 21, יום החג והירח האמיתי החדש. המלך מופיע בשחר. כעת הנחייה ניתנה לכל הצבא לעבור ליד...הוד מלכותו יצא קדימה במרכבת זהב, מעוטרת בציוד הקרב, כמו הורוס, עצמת הנשק, אדון הפעולה כמו מונטו, הד'באן, בזמן שאביו אמון חיזק את זרועותיו. האגף הדרומי של צבא הוד מלכותו עמד על גבעה דרומית לנחל קינה והאגף הצפוני עמד בצידה הצפון-מערבי של מגידו בזמן שהמלך עמד במרכז ואמון שימש כמגן של האדם שלו במהומה וכוחו של סת' ממלא את חבריו.כתוצאה מכך, הוד מלכותו גבר עליהם בראש צבאו. אז הם ראו את הוד מלכותו גובר עליהם ונמלטו בפזיזות אל מגידו בפנים מבועתות. הם נטשו את סוסיהם ואת מרכבותיהם העשויות זהב וכסף כך שמישהו יכל לגרור אותם לעיר זו על-ידי הנפתם במלבושם. כעת האנשים סגרו עיר זו בפניהם אבל הורידו מלבושים על מנת להכניס אותם לעיר. כעת, אם רק צבא הוד מלכותו לא היה מוותר על רצון ליבו לתפוס את רכושו של האוייב, הם יכלו לתפוס את מגידו בזמן זה, כאשר האוייב האומלל של קדש והאוייב האומלל של עיר זו נגררו בחופזה בכדי להכניסם לעירם מפני שייראתם מפני הוד מלכותו חדרה לליבם, זרועותיהם היו חלשות מפני שנחש הכתר היה עצמתי מהם. אז סוסיהם ומרכבות הזהב והכסף נלקחו שלל באופן פשוט. שורות מהם שכבו שרועים על גבם, כמו דגים שנלכדו ברשת, בזמן שצבא הוד מלכותו המנצח ספר את רכושם. כעת נלכד אוהלו של האוייב האומלל אשר עובד בזהב.,.....אז כל הצבא צהל והילל את אמון בגלל הניצחון שהוא נתן לבנו ביום הזה. הם שיבחו את הוד מלכותו והיללו את ניצחונותיו. אז הם הציגו את השלל אשר הם לקחו: ידיים, שבויים חיים, סוסים, מרכבות זהב וכסף ומשטחים צבועים....

הערות על האנאל :

א.      לוח השנה המצרי על פי המתואר באנאל היה מחולק לשנות המלך והחודשים הינם ביחס לעונות השנה שהינן שלוש(דבר שנקבע ביחס לנילוס ולקציר ( עונת ההצפה; עונת הגידול של החורף;  ועונת הקציר של הקיץ) שכל עונה מחולקת ל - 4 חודשים בעונה ו30 ימים בחודש

הנחה על זו על פי הנאמר בטקסט :

התאריך הראשון - היה  " החודש הרביעי של העונה השנייה, יום 25"

התאריך השני - שנה 23, חודש ראשון לעונה השלישית, יום 19.

מכאן שהשנים על פי המלך, 3 עונות ובשנה ישנם 12 חודשים[1], כך שבכל עונה 4 חודשים.



ב. הימים שבהם חצה תחומס השלישי את סיני מקנטאר שרוחן הינן בין 9 לעשרה ימים. מ25 לחודש הרביעי בעונה השניה ל4 לחודש הראשון בעונה השלישית[2]



ג.       זיהוין העכשווי של הערים :

a.       סילה – קנטרה - אל קנטרה אל שרקייה היא עיר בצידה המזרחי של תעלת סואץ, העיר מרוחקת 160 ק"מ צפונית לקהיר ו-50 ק"מ דרומית לפורט סעיד.

b.      יורזה - בנגב הצפוני-מערבי, בגדתו הדרומית של נחל הבשור, סמוך לקיבוץ רעים[3].

c.       שרוחן – תל שרוחן נמצא בנגב הצפוני בשמורת נחל הבשור.

d.      Djefti – צפת – עיר או תל מצפון למגידו[4]

e.       ערונה – תל ערון – כפר עארה בימינו.

ד.       האלים המתוארים באנאל ותפקידם :

  • אמון-רה – אבי שתי הממלכות - האל המגן על המלך ועל מצרים ואל הניצחון.
  • הורוס-  עצמת הנשק – אל השמים הורוס, מסמל את הממלכות המאוחדות והשבת הסדר האלוהי
  • מונטו – אדון הפעולה – סוג של אל מלחמה
  • סת' – אל המדבר – האל המגן והלוחם



ביבילוגרפיה :

·         יוחנן אהרוני, אטלס כרטא לתקופת המקרא ,הוצאת כרטא,  ע"מ 32

·         כל מקום ואתר, ערך תל ירזה, הוצאת משרד הבטחון

·         אברהם הלוי פרנקל, אנצקלופדיה עברית, כרך כ"א ערך "לוח", ע"מ 338

·         גידי יהלום, קתדרה 129 , סוס אחר סוס בחינה מחודשת של קרב מגידו לאור הטופוגרפיה, , ע"מ 5-26



[1] ע"פ אנצקלופדיה עברית, כרך כ"א ערך "לוח", ע"מ 338, אברהם הלוי פרנקל, תשכ"ט.
[2] עיין במפה לאטלס כרטא לתקופת המקרא, ע"מ 32.
[3] עיין, כל מקום ואתר, ערך תל ירזה, הוצאת משרד הבטחון
[4] עיין במפה לאטלס כרטא לתקופת המקרא, ע"מ 32.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה